Σμαρώ Ανδρεάδου: Είμαι αντιμέτωπη με το αύριο


Λίγες σκέψεις από την Σμαρώ Ανδρεάδου στο Facebook σχετικά με το βιβλίο της Αννας Γαλανού »Αντιμέτωποι με το χθες»
Ευχαριστούμε Σμαρώ!
 

 Το βιβλίο αυτό ήρθε για μένα σε μια στιγμή που είμαι αντιμέτωπη με το αύριο: οι σημερινές μου πράξεις πως επηρεάζουν τη ζωή του παιδιού μου μακροπρόθεσμα; Αυτή είναι η κυρίαρχη σκέψη μου στο τώρα με προεκτάσεις στο αύριο.

Παίρνοντας το βιβλίο της Αννας Γαλανού στα χέρια μου μια περίεργη αίσθηση πλανάται ξαφνικά γύρω μου, μέσα μου: η »τυχαία» συνάντηση με τη συγγραφέα διαδικτυακά -και μόνο- μου θυμίζει μία λέξη… το χθές, λέξη που δεν συνηθίζω να προφέρω και να προσφεύγω σ’αυτή! Αντιμέτωποι με το χθες της συγγραφέως, το δικό μου, το δικό σας. Το ασυνείδητο, το συνειδητό, το φανερό, το κρυφό, το δικαιωμένο, το μεταμελημένο, το μακρινό. Επίθετα που προσδιορίζουν την στόφα του παρελθόντος, την ισχύ του στο σήμερα και τον αντίκτυπο στα μελλούμενα.

Όταν ξεπεράσω την αλληλουχία των συνειρμών που μου προκαλεί η λέξη »χθες», αμέσως μπροστά μου ορθώνεται νέος ύφαλος: η συνειδητοποίηση του γεγονότος ότι αυτό το βιβλίο αποτελεί το πνευματικό παιδί της συγγραφέως. Ένα παιδί που του έδωσε σάρκα και οστά, του έδωσε φτερά και πνοή , ένα παιδί που ο καθένας από μας θα έρθει στο τώρα να το μαγαρίσει, να το ξεψαχνίσει, να το αποτελειώσει. Έχω την εικόνα της δημιουργού σκυμμένη στα γραπτά της να κυοφορεί το βιβλίο σελίδα σελίδα στη ησυχία του σπιτιού της , πότε μια τούφα της να σκιάζει το χαρτί, πότε σκυμμένη στον υπολογιστή της να καθρεφτίζεται στο γαλάζιο φόντο του! Τολμώ να το κουβαλήσω στην αγκαλιά μου, να το κουνήσω , να του τραγουδήσω σιγανά και σαν μωρό να το κοιτάξω στα μάτια και να του χαμογελάσω. Ξέρω ότι θα έρθει η στιγμή της παράδοσής του στην »φυσική» του μητέρα και σέβομαι την μοναδική στιγμή τώρα που ακόμα το κρατώ σφιχτά

Με το βλέμμα της Άννας σε εκείνο και σε μένα που το κρατώ  συναντώ έναν έναν τους ήρωες: καθημερινούς ανθρώπους με τα γνωρίσματα της κοινωνικής τους τάξης αποτυπωμένα στην μοίρα τους. Χαρακτήρες τρωτούς που διηγούνται την ιστορία τους σε πρώτο πρόσωπο , πρωταγωνιστές και κομπάρσοι όλοι τους στην πλοκή του σεναρίου που υφαίνει αβίαστα η δημιουργός. Με την σκέψη μην τυχόν αποκαλύψω κάποιο μυστικό της πλοκής σας γνωρίζω τον Ανδρέα και την Ερατώ που βιώνουν μια σχέση εξαρχής αδιέξοδη, μια σχέση που ξεκινάει με ανάμεικτα συναισθήματα πάθους, φόβου και σιωπής. Αυτοπαγιδεύονται στην τραυματική μνήμη του ανάρμοστου πρώτου συναπαντήματός τους και στροβιλίζονται βίαια στη δίνη ενός φαύλου κύκλου που τους ενώνει και ταυτόχρονα τους διαχωρίζει. Οι άνθρωποι γύρω τους με τις μοναδικές τους ζωές και ιστορίες είναι ανήμποροι να τους συνδράμουν κάτω από το βάρος των δικών τους εμπειριών και φαυλοτήτων. Άκρως ψυχολογημένο το κάθε βήμα της συγγραφέως απέναντι στους πρωταγωνιστές και στον υπόλοιπο θίασο αποκαλύπτει κρυμμένα μυστικά, λάθη, ψέμματα, έρωτες και μίση.

Σαν τελάρο ζωγραφικής ξετυλίγω την ιστορία και να: μπροστά μου αντικρύζω τα ροδαλά μάγουλα του Ζωγραφάκη καμένα από τον ήλιο, δίπλα του στέκεται η Μαρούλα καλοκάγαθη και γελαστή. Κρατούν από το χέρι την Ερατώ που κοιτάζει με χαμηλωμένα τα μάτια προς τη μεριά του Ανδρέα. Εκείνος στέκεται αγέρωχος αλλά και σκοτεινός στο σκαλοπάτι του αρχοντικού γνέφοντας στη Θάλεια την αδερφή του. Οι γονείς τους, ο Θεοφάνης και η Αμαλία, κοιτάζουν προς αντίθετες κατευθύνσεις, ενώ ο Πέτρος κινείται αδιόρατα στο πλάνο. Στατικά πορτρέτα που αποκτούν ψυχή μέσα από την πένα της συγγραφέως και σασπένς που καλλιεργείται μέσα από την απρόσμενη πλοκή της ιστορίας.

Η ιστορία ξετυλίγεται με λόγο δωρικό, αφτιασίδωτο και σε κάποια σημεία ονειρικό: το αρχικό ερωτικό συναπάντημα των πρωταγωνιστών είναι πρωτόγονο, σπασμωδικό,  εμμονοληπτικό, με λίγα λόγια έντονο και αριστουργηματικό με τον μέγιστο ρεαλισμό και την άρτια καταγραφή των συναισθημάτων. Η αγαπημένη μου σκηνή εντούτοις είναι προς το τέλος: η σκηνή της Αμαλίας που με το πιάνο της κατοικεί στον κόσμο των ονείρων και είναι στοιχειωμένη και στιγματισμένη από την μοίρα που την έσυρε στο σήμερα χωρίς τη θέλησή της. Καταραμένη και αερικό ταυτόχρονα, παραδίδεται σε μια σκηνή πόνου και παραλογισμού για τη ζωή της που χάθηκε!

Πολλά μπορώ να πω ακόμα, μα ήρθε η ώρα μου να αποσυρθώ. Πρέπει να τραβήξω το χέρι μου από το »παιδί» της συγγραφέως και να το ακουμπήσω προστατευμένο στο στήθος της να το φυλάξει, να το κρύψει από τα αδιάκριτα βλέματα που τώρα άκαιρα εισχωρούν στην ιστορία του. Απομακρύνομαι από τους χαρακτήρες του βιβλίου και βλέπω ένα σύννεφο σκόνης να  καλύπτει το φόντο του ζωγραφικού πίνακα, όχι όμως ολόκληρο τον πίνακα… είναι εκεί η δημιουργός τους ανταμωμένη και αγκαλιασμένη με τα πρόσωπα της ιστορίας της. Οσο ξεμακραίνω τα σκονισμένα πρόσωπα τυλίγονται με το πορφυρό χρώμα του απογευματινού ήλιου. Κατόπιν γέρνουν αποκαμωμένα και παραδίδονται σε έναν ήρεμο ύπνο.

…εωσότου να γυρίσει και πάλι κάποιος από σας τις σελίδες του βιβλίου και τότε το ταξίδι πάλι ξεκινά: καλή αντάμωση!

This entry was posted in Άποψη and tagged , . Bookmark the permalink.

One Response to Σμαρώ Ανδρεάδου: Είμαι αντιμέτωπη με το αύριο

  1. Ο/Η Άννα Γαλανού λέει:

    Μετά απ’ όσα έγραψε η Σμαρώ χρειάστηκα αρκετό χρόνο για να μπορέσω να απαντήσω. Νομίζω πως τα λόγια μου ίσως φανούν τετριμμένα και κοινά. Δεν είναι ένα απλό ευχαριστώ που βγαίνει έτσι από το στόμα. Είναι τα συναισθήματα που κατακλύζουν την καρδιά μου, για την αντιμετώπιση του βιβλίου μου από τη Σμαρώ…Ο τρόπος που περιγράφει τους ήρωες μου, η αγωνία που διακρίνει τις ζωές τους, τα αισθήματα που δημιουργούν… Ναι …Αυτα είναι και η ουσία του βιβλίου. Δεν είναι μια απλή ιστορία…Είναι ιστοριές ανθρώπων, που ο καθένας γίνεται πρωταγωνιστής. Είναι η μοίρα του βιβλίου όλοι του οι ήρωες να είναι πρωταγωνιστές… Καλύτερα να σταματήσω εδώ και να σας αφήσω να το διαβάσετε…Σμαρώ δεν θα μπορούσε κανείς άλλος να περιγράψει καλύτερα την ψυχολογία και τα αισθήματα που είχα γράφοντας αυτό το βιβλίο.. Σ’ ευχαριστώ πολύ.

Σχολιάστε

