Ορχάν Παμούκ: Ο Τζεβντέντ μπέη και γιοι του. 21


«Πρώτη φορά ακούω ότι νταραβερίζεσαι με αυτά!»

«Αμάν, βρε, Τζεβντέτ, φίλε μου, αν και πιο προχωρημένος από μένα σε αυτό το θέμα, δεν ξέρεις! Αν ήξερες! Αν ήξερες, θα είχες καταλάβει ότι πουλήθηκες φτηνά. Ποια είναι η κατάσταση του Σουκρού πασά; Εγώ όμως ξέρω, ερεύνησα για λογαριασμό σου. Η οικονομική κατάσταση του Σουκρού πασά είναι χάλια. Έχει πουλήσει τη γη του, ψάχνει, λέει, αγοραστή για το κονάκι του στην Τσάμλιτζα. Έχει πουλήσει και μια από τις άμαξες του… Ούτε κι η θέση του είναι ιδιαίτερα σημαντική. Χαίρεσαι ότι μπήκες σε μια καλή οικογένεια, αλλά η επιτυχία είναι δική τους».

«Αυτή την υπόθεση δεν τη σκέφτηκα ποτέ σαν επιχείρηση!» είπε ο Τζεβντέτ μπέη.

«Εντάξει, εντάξει, μην θυμώνεις… Αλλά, τουλάχιστον, δες τι γίνεται. Λες ότι καταλαβαίνεις τον αδελφό σου, αλλά δεν τον καταλαβαίνεις».

«Προσπαθείς να με κάνεις να ενδιαφερθώ για την πολιτική. Δεν ξέρω για σένα, αλλά εγώ δεν ενδιαφέρομαι για την πολιτική!» είπε ο Τζεβντέτ μπέη. «Άλλο η πολιτική, άλλο το εμπόριο. Στη ζωή μου ποτέ δεν είχα πολιτικές φιλοδοξίες. Δεν εγκρίνω την πολιτική!»

«Πάλι η νοοτροπία, ‘όλα ή τίποτα’. Δεν θα καταφέρω να σου μάθω να είσαι λίγο πιο χαλαρός, λίγο πιο ευέλικτος. Αντιμετωπίζεις τη ζωή με δυο τρόπους. Ή υιοθετείς κάτι, ή το απορρίπτεις. Στο ενδιάμεσο δεν υπάρχει τίποτα! Έτσι κι  ο αδελφός σου. Αυτός απορρίπτει μόνο. Κι απ’ ό,τι καταλαβαίνω έχει φτάσει στο σημείο να απορρίπτει ακόμη και τη ζωή. Νομίζεις πως αστειεύομαι, αλλά έτσι είναι. Το χούι σας είναι αυτό. Εσύ έχεις το εμπόριο, αποφάσισες να κάνεις οικογένεια κι αδιαφορείς για όλα τ’  άλλα, τ’ απορρίπτεις. Δεν είναι όμως έτσι. Υπάρχει πάντοτε κι ένας τρίτος δρόμος». Άφησε το πιρούνι και μαχαίρι του στην  άκρια του πιάτου. «Αυτός του συμβιβασμού. Πρέπει  να τον μάθετε, κι εσύ κι ο αδελφός σου. Δεν ξέρετε πόσο κοντά είστε ο ένας στον άλλο!»

Ο Τζεβντέτ μπέη ένιωσε για άλλη μια φορά την ανάγκη να ξεκαθαρίσει  όσα είπε προηγούμενα: «Δεν καταλαβαίνω τι θέλεις να πεις. Θέλω όμως να σου επαναλάβω ότι δεν παντρεύομαι την κόρη του Σουκρού πασά επειδή έχει ή επειδή δεν έχει λεφτά!»

«Επέλεξες όμως να παντρευτείς μια κόρη πασά! Μην με κοιτάζεις έτσι. Δεν είναι ντροπή αυτό. Θα έλεγα, μάλιστα, ότι είναι το σωστό. Θέλεις ένα κορίτσι καλοαναθρεμμένο, από καλή οικογένεια. Κι αυτό σήμερα μόνο στους κύκλους του σαραγιού και στα σπίτια των πασάδων μπορείς να το βρεις. Αυτοί πάλι θέλουν κάποιον με λίγα λεφτά, βρήκαν εσένα κατάλληλο».

«Εγώ δεν σκέφτομαι έτσι! Σκέφτομαι ότι…», είπε ο Τζεβντέτ μπέη και συνειδητοποίησε ότι όσα του έλεγε ο φίλος του είχαν περάσει εκατοντάδες φορές από το νου του, αλλά δεν είχε τολμήσει ποτέ να μιλήσει καθαρά γι’ αυτά. «Σκέφτομαι ότι θέλω…  να έχω μια καλή οικογένεια. Να πηγαίνουν καλά οι δουλειές μου. Μια καλή σύζυγο, παιδιά… Αυτός είναι ο στόχος μου!»

«Πάλι τα ίδια μου λες. Αυτά δεν είναι εμπόδια για την πολιτική, άλλωστε τι είναι πολιτική; Για σκέψου λίγο…»

Ο Τζεβντέτ μπέη, κάνοντας πως είχε πια βαρεθεί, είπε, «Σε φοβάμαι, Μήπως θέλεις να με μπλέξεις σε καμιά συνωμοσία; Γι’  αυτές τις δουλειές να προτιμάς τ’ αδέλφια σου, εγώ δεν ξέρω από αυτά!»

«Αγαπητέ μου φίλε, είσαι πολύ πονηρός!» είπε ο Φουάτ μπέη. Γέλασε νευρικά. «Εγώ σου λέω μόνο να είσαι λίγο πιο ευέλικτος! Να αλλάξεις τη νοοτροπία ‘Όλα ή τίποτα’. Να καταλάβεις ότι η ζωή είναι μικροί συμβιβασμοί. Μόνο οικογένεια και μαγαζί; Τίποτα άλλο δεν υπάρχει; Αν δεν υπάρχει τίποτα άλλο, τότε η ζωή έχει στενούς ορίζοντες, είναι βαρετή κι ανούσια. Άλλαξε αυτή την άποψή σου. Ξέφυγε λίγο ακόμη! Αυτά έχω να σου πω. Θα ήθελα να πω τα ίδια και στον αδελφό σου. Δεν τον ξέρω, αλλά κι αυτός νομίζω εξωθεί τα πάντα στα άκρα».

This entry was posted in Απόσπασμα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

