Ορχάν Παμούκ: Ο Τζεβντέντ μπέη και γιοι του. 22


«Αυτό, αυτό διακρίνω στον αδελφό μου. Αυτό που εσύ ονομάζεις  ‘ακρότητα’. Ν’  αποφασίζεις δηλαδή κάτι στη ζωή και να ακολουθείς αυτό τον δρόμο. Έχει πάρει τις αποφάσεις του. Προσπαθεί να κάνει ορισμένα πράγματα. Το καταλαβαίνω αυτό! Το σέβομαι. Τι κρίμα όμως που δεν μπορώ να του το πω». Και πρόσθεσε με θυμό, «Δεν μπορώ να του το πω, επειδή δεν έχω καιρό!»

«Βλέπεις!» είπε μέσα από τα δόντια του ο Φουάτ μπέη. «Εσείς οι δυο δεν ζείτε. Είστε κι οι δυο ίδιοι. Κι εσύ, κι ο αδελφός σου, μην θυμώνεις, αλλά κι οι δυο έτσι είστε!» Έφερε τα χέρια του στο πρόσωπό του, σαν να ήταν παρωπίδες. «Μέσα από αυτό το άνοιγμα βλέπετε. Ζωή είναι αυτό; Τι είναι ζωή; Ζω, βλέπω, έχω εμπειρίες… Η ζωή έχει χρώμα! Αλήθεια, τι είναι για σένα ζωή;»

«Η ερώτηση είναι παράλογη! Εγώ είμαι ικανοποιημένος από τον εαυτό μου!» είπε ο Τζεβντέτ μπέη με βεβαιότητα.

«Αχά, φοβάσαι ακόμη και να σκεφτείς!»

«Όχι. Να σου πω», είπε ο Τζεβντέτ μπέη. Κι αφού σκέφτηκε λίγο, «Ζωή σημαίνει ζω καλά!» είπε και κατάλαβε αμέσως ότι με αυτή την απάντηση έδινε δίκιο στον Φουάτ μπέη. «Όχι, όχι, δεν είναι έτσι!» είπε. Και πρόσθεσε θυμωμένος. «Δεν ξέρω. Δεν με απασχόλησε ποτέ. Νομίζω ότι είναι ανόητη η ερώτηση. Αλλά κάνε μου τη χάρη και μην μου ξαναμιλήσεις για αυτά τα πράγματα. Κι ούτε θέλω ν’ ακούσω για τους στρατιώτες στη Θεσσαλονίκη. Σε παρακαλώ μην με ανακατεύεις σε αυτά. Από αυτή τη στιγμή ξεχνάω όσα μου είπες!»

«Είσαι πολύ απόλυτος και πολύ αλατούρκα, φίλε μου», είπε γελώντας ο Φουάτ μπέη. Στράφηκε στον σερβιτόρο, «Φέρε, παιδί μου, το λογαριασμό!» Στράφηκε στον Τζεβντέτ μπέη, «Είσαι πολύ απόλυτος και πολύ αλατούρκα, αλλά μου αρέσει που είσαι φίλος μου!»

Χαμογέλασε κι ο Τζεβντέτ μπέη. Ήταν πολύ ευχαριστημένος που ο Φουάτ δεν θα τον απασχολούσε άλλο με δύσκολες και βαρετές ερωτήσεις. Πλήρωναν μια ο ένας μια ο άλλος το λογαριασμό των γευμάτων που τρώγανε μαζί. Η σειρά ήταν του Φουάτ μπέη. Πλήρωσαν και σηκώθηκαν. Κάποιος φώναξε από τις σκάλες:

«Βρε, βρε, ο Τζεβντέτ μπέη ο Ισικτσίς, καλημέρα! Τι δουλειά έχετε εσείς εδώ;»

Ήταν ο Μοσέ ο καπνέμπορος, τον ήξερε από το Σιρκετζί. Προσπάθησε να χαμογελάσει.

«Μήπως βάλατε εσείς τη βόμβα, Τζεβντέτ μπέη;» Του Μοσέ του άρεσαν τα χωρατά. «Μήπως εσείς;» Γέλασε δυνατά, «Αλήθεια, τι δουλειά έχετε εσείς εδώ;»

Ο Τζεβντέτ μπέη γέλασε κι αυτός σαν να είχε ακούσει ένα έξυπνο και χαριτωμένο αστείο. ‘Αλήθεια, τι δουλειά έχω εδώ;’ Κατέβηκε τις σκάλες. Ένιωσε αδύναμος, ανίσχυρος και γελοίος. Αποχαιρέτησε τον Φουάτ μπέη. Ο αμαξάς τον περίμενε μπροστά στην πόρτα. Ψηλά, στον ουρανό, ακριβώς στην κορφή, ήταν ο ήλιος, μεγάλος κι άδειος σαν πιάτο. «Πού είμαι; Ουφ, ζέστη!» βόγκηξε. Είπε στον αμαξά ότι θα πήγαινε στο Τεσβίκιγιε. Ανέβηκε στην άμαξα. Ένιωσε για άλλη μια φορά πάνω του βαριά τη ζέστη. Άρχισε να κουνιέται μαζί με την άμαξα.

 

7

Στο κονάκι ενός πασά

 

Κουνιόταν μαζί με την  άμαξα, λυπόταν που δεν θα μπορούσε να πάρει έναν υπνάκο μετά  το μεσημεριανό φαγητό, έκανε σκέψεις γύρω από τον εαυτό του. «Σκέφτομαι τη ζωή μου. Τι νομίζω ότι είναι ζωή; Αυτό με ρώτησε κι ο Φουάτ. Κι εγώ του είπα ότι η ερώτησή του ήταν ανόητη. Ναι, η ερώτηση είναι ανόητη και δεν θέλω να τη σκέφτομαι! Τι είναι η ζωή; Πού τα μαθαίνει όλα αυτά; Από τα βιβλία, από την Ευρώπη, ίσως από κάποιους ανθρώπους, που, ποιος ξέρει, σε τι συνωμοσίες έχουν μπλέξει! Τι είναι ζωή; Η ερώτηση είναι ανόητη! Εγώ αυτό θα σκέφτομαι και θα γελάω. Χο, χο, χο! Πώς γέλασε ο Μοσέ; Πολύ χυδαία τ’ αστεία του! Μήπως έβαλες εσύ τη βόμβα, Τζεβντέτ; Όχι, εγώ έσπασα τα κεραμίδια. Κι όταν έσπασα τα κεραμίδια, έτρεξε η στέγη, και τότε όλοι με κοίταξαν με βλέμμα εχθρικό κι η τάξη γέμισε μέχρι τα γόνατα νερό. Ίδρωσα! Ήταν ένα φοβερό όνειρο. Άλλωστε, έπειτα από ένα τέτοιο όνειρο έπρεπε να το είχα καταλάβει ότι η σημερινή μέρα θα ήταν τόσο χάλια. Σήμερα! Τι ώρα είναι; Κοντεύει οκτώ. Ο Σεβκέτ μπέη θα με περιμένει ήδη».

This entry was posted in Απόσπασμα and tagged , . Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

